Naši žiaci 8. a 9. ročníka Matúš Kakačka, Juraj Vajduľák, Juraj Lukáči, Silvia Beráková, Tamara Surovčíková, Laura Kumorová, Samuel Moerman, Jakub Kormaňák, a Andrej Kolodej sa zúčastnili vzdelávacích aktivít gréckej škole. Obsah aktivity bol výlučne zameraný na programovanie, 3D tlač a bezpečnosť v online priestore. Žiaci si počas aktivít rozvíjali technické, kreatívne, logické a kritické myslenie, kreativitu, pozitívne myslenie voči technológiám. Naučili sa pracovať v tíme, kde sa museli dohodnúť pri zadaní úlohy na pozíciách ich činnosti, na postupe dorozumievania, akceptovať jeden druhého a zhodnotiť všetky navrhnuté riešenia problému. Až následne mohli pri programovaní ako tím ísť postupne pokus-omyl. To isté platilo aj pri výbere produktu, jeho návrhu a následnému tlačeniu v 3D tlačiarni.
Naši žiaci si pred vycestovaním vytvorili krátke video a prezentácie ohľadom našej školy, mesta, krajiny, kultúre, šk.systému, čo aj následne prezentovali pred rôznonárodnými tímami. Počas aktivít, cestovania, kultúrnych výletov si priebežne vytvárali fotodokumentáciu a krátke videá, ktoré spracovali do jedného krátkeho sumárneho. Pri tvorbe videa využívali aj dron. Potešte sa s nami:
Erasmus, KRÁTKA ŽIACKA AKTIVITA, Agrupamento de Escolas Coimbra Sul, Potugalsko
Žiaci 8. a 9. ročníka- Dávid Dibdiak, Sebastián Greňa, Dário Kurňavka, Róbert Gama, Liana Žuffová, Nikola Maniaková, Bianka Betuštiaková a Ester Ilková, prezentovali hosťujúcim žiakom sebou vytvorené videá o študentskom živote na SK, o Orave, SK a Tvrdošíne. Zažili portugalské školstvo na vlastnej koži, pracovali v zmiešaných skupinách na aktivitách, trávili aj voľný čas poobede spolu s portugalskými hosťujúcimi žiakmi. Obsah aktivít sa týkal bezpečnosti práce s dronom na tvorbu videí, fotiek, využívanie mobilných aplikácií dronu DJI Tello, programovanie cez Scratch programming a DroneBlock. žiaci spolupracovali so žiakmi na problémových úlohách, boli zaradení do bežného vzdelávania portugalských žiakov Informatiky. Ďalším obsahom vzdelávania bola najprv príprava našich žiakov na prácu s autistickými žiakmi, žiakmi s poruchami učenia a to vedúcou špeciálno-pedagogického centra pre oblasť Coimbry, ktorá ich oboznámila s poruchami, pomôckami a dôležitým kamarátskym prístupom. Následne naši žiaci boli zaradení do tried so žiakmi s inklúziou, s ktorými spolupracovali.
Aktivity počas mobility podporili tvorivé myslenie, boli organizované na prácu v skupinách, vytvárali ak STEAM obsah, aktivity a ich metódy podporovali rozvoj kritického myslenia, žiaci sa naučili pravidlá bezpečnosti, platné zákony pri tvorbe videozáznamov.
Počas aktivít v Portugalsku tvorili krátke videá a fotili, čo využili na tvorbu krátkeho videa. Tu si ho môžete pozrieť.
Krátke sumarizujúce video z aktivít vytvorené našimi žiakmi:
Video prezentácia našej školy vytvorená žiakmi
PaedDr. Kormaňáková Dagmar
Teplotná sonda opäť v akcii...
Na hodinách fyziky v 7. ročníku skúmame rôzne fyzikálne deje, pri ktorých sa mení skupenstvo látky. Dnes sme skúmali var vody. Skúmali sme nielen vonkajší prejav - pri vare vody sa premieňa kvapalné skupenstvo na plynné skupenstvo v celom objeme, ale merali sme aj teplotu varu vody.
Pred samotným meraním teploty varu vody prostredníctvom teplotnej sondy sme si stanovili predpoklad, či sa bude meniť teplota vody po dosiahnutí teploty varu a súčasne ďalšom zohrievaní kvapaliny.
Meranie teplotnou sondou a následné zaznamenávanie do grafu nám dalo odpoveď na našu otázku. Na prekvapenie mnohých žiakov sme dokázali, že teplota, pri ktorej voda vrie sa počas varu nezvyšuje, zostáva stále rovnaká, napriek tomu, že vodu stále zohrievame...
Túto teóriu, ku ktorej sme dnes dospeli, už budú žiaci vedieť aplikovať v praxi... pýtate sa kde? No predsa v kuchyni... pri varení polievky na sporáku nám stačí variť na nižšom teplotnom stupni, pri ktorom ešte stále polievka v hrnci vrie... nemusíme mať zapnutý najvyšší teplotný stupeň... suroviny v polievke sa rýchlejšie neuvaria...... pýtate sa kde? No predsa v kuchyni... pri varení polievky na sporáku nám stačí variť na nižšom teplotnom stupni, pri ktorom ešte stále polievka v hrnci vrie... nemusíme mať zapnutý najvyšší teplotný stupeň... suroviny v polievke sa rýchlejšie neuvaria...
Mgr. Beáta Marasová
Mladý konštruktér - voľnobežné vozidlo
Ktoré vozidlo má dlhší dojazd ... ťažké alebo ľahké? Sú lepšie veľké alebo malé kolesá? Ako závisí dojazd auta aj od výšky kopca?
Najskôr sme vyslovili naše predpoklady a odpovede na tieto otázky sme zisťovali testovaním dojazdu vozidla v rôznych prípadoch najskôr pri výške „kopca“ 15 cm a následne pri výške 30 cm:
s malými kolesami,
s malými kolesami so záťažou,
s veľkými kolesami,
s veľkými kolesami so záťažou.
Vedeli by ste odpovedať na tieto otázky? Mladí konštruktéri už odpovede poznajú.
Mgr. Beáta Marasová
Mladý konštruktér
Na krúžku Mladý konštruktér sa s nadšením začali stretávať žiaci 5. - 8. ročníka. V rámci krúžku využívame stavebnice LEGO jednoduché a hnacie stroje, ktoré sme získali z finančnej podpory z projektu RENOVABIS. Stavebnice poskytujú žiakom priestor na manipuláciu s konkrétnymi predmetmi, pozorovanie javov, testovanie, meranie, experimentovanie, vzájomnú diskusiu, riešenie praktických a teoretických problémov. Žiaci pracujú vo dvojiciach, kooperujú a diskutujú, učia sa byť zodpovední za výsledky svojej práce a zverené pomôcky.
Na dnešnom krúžku žiaci skúmali Čo dokáže zamietací stroj. Testovali rýchlosť otáčania metly pri využití rôznych prevodov. Testovali účinnosť zametacieho stroja pri kombinácii rôznych rýchlostí otáčaní metly a s rôznym počtom metiel. Zistenia slovne zaznamenávali do tabuľky.
Na hodinách fyziky sme vyskúšali rôzne metódy merania teploty v priebehu času. Z pripravených pomôcok žiaci zhotovili aparatúru na meranie.
Pri prvej metóde museli žiaci najskôr navrhnúť tabuľku na záznam hodnôt času a teploty. Do pripravenej tabuľky zaznamenávali teplotu každú minútu. Z nameraných hodnôt času a teploty následne žiaci zostrojili na milimetrový papier graf.
Pri druhej metóde sme použili rovnakú aparatúru, ale na meranie zmien teploty v priebehu času sme použili teplotné sondy meracieho systému typu VERNIER GDX, ktoré sa pripájajú priamo cez Bluetooth na tablety.
V obidvoch metódach žiaci pozorovali zmenu teploty v priebehu času a jej záznam na grafe a analyzovali záznamy z meraní, pri každej však získavali iné zručnosti a kompetencie.
Pri prvej metóde žiaci získali zručnosti pri meraní teploty teplomerom a meraní času stopkami, zaznamenávali časový priebeh do tabuľky a zostrojovali graf.
Pri druhej metóde žiaci získali digitálne zručnosti pri spájaní senzora teploty s tabletom prostredníctvom Bluetooth a zbere dát s aplikáciou Graphical Analysis.
V závere sme si so žiakmi zhodnotili, ktorá metóda merania je rýchlejšia a jednoduchšia.
Mgr. Beáta Marasová
Krúžok Mladý konštruktér
Na krúžku Mladý konštruktér sa s nadšením začali stretávať žiaci 5. - 8. ročníka. V rámci krúžku využívame stavebnice LEGO jednoduché a hnacie stroje, ktoré sme získali z finančnej podpory z projektu RENOVABIS. Stavebnice poskytujú žiakom priestor na manipuláciu s konkrétnymi predmetmi, pozorovanie javov, testovanie, meranie, experimentovanie, vzájomnú diskusiu, riešenie praktických a teoretických problémov. Žiaci pracujú vo dvojiciach, kooperujú a diskutujú, učia sa byť zodpovední za výsledky svojej práce a zverené pomôcky.
Na dnešnom krúžku žiaci skúmali Čo dokáže zamietací stroj. Testovali rýchlosť otáčania metly pri využití rôznych prevodov. Testovali účinnosť zametacieho stroja pri kombinácii rôznych rýchlostí otáčaní metly a s rôznym počtom metiel. Zistenia slovne zaznamenávali do tabuľky.
Mgr. Beáta Marasová
Erasmus+ Skupinová mobilita v Kopřivnici
V dňoch 26.5.- 28.5.2025 sa vybraní žiaci 6.A triedy zúčastnili skupinovej mobility v českej Kopřivnici. V dopoludňajšich hodinách absolvovali rovesnícke vyučovanie v 6.A,B triede podľa rozvrhu hodín tried, napr. český jazyk, anglický jazyk, informatiku, zemepis, telesnú výchovu, dejepis. V popludňajších hodinách spoznávali okolie školy, historické a kultúrne pamiatky mesta a jeho okolia. Navštívili aj Technické múzeum v Ostrave- Vítkoviciach, kde si mohli prakticjy vyskúšať fungovanie fyzikálnych zákonitostí, spoznávali svet prírody, človeka a jeho vynálezov, svet televízie, robotiky a informatiky. Tiež v priestoroch múzea absolvovali výukový program Ozoboti II- kde si mohli rozšíriť svoje skúsenosti s programovaním týchto minirobotov. V závere mobility po odovzdaní certifikátov žiaci stihli ešte navštíviť Múzeum Tatra Kopřivnice venované histórii výroby nákladných vozidiel tunajšej automobilky.
Žiaci získali mnoho teoretických aj praktických skúseností na vyučovacích hodinách, utužili priateľské vzťahy s rovesníkmi partnerskej školy a spoznali históriu a kultúru štátu, ktorý je nám, napriek rozdeleniu, stále blízky. Ďakujeme českým pedagógom za priateľské prijatie a čas, ktorý nám počas mobility venovali.
Mgr. Šoltésová Ivana
eTwinning- PRACUJEE V SKUPINÁCH
Na etwinningovom krúžku sa učíme používať nástroj Be Funky, kde tvoríme aj takéto pekné koláže. Naši žiaci sú veľmi šikovní a dokážu vzájomne spolupracovať a výsledok je viditeľný nielen na hodinách, ale aj pekne zdokumentovaný.
Takto sa aj predstavujú svojim kamarátom v zahraničí
PaedDr. A. Strnádelová
Kvíz o Slovensku pre zahraničných študentov
Sme hrdí na našu krajinu. Máme skúsenosti, že o Slovensku veľa mladých ľudí v zahraničí (v EU) vedia naozaj žalostne málo. Preto sme sa rozhodli, že naši študenti naučia hosťujúcich kamarátov základné informácie, následne sme im dali jednoduchý test- hravou formou. Kvíz vytvorili naši žiaci.
PaedDr. Kormaňáková Dagmar
KVÍZ
(správne odpovede sú vyznačené žltou farbou)
1.What is the capital city of Slovakia?
a)Bratislava
b)Košice
c)Trenčín
d)Žilina
2.With which country we share our the highest mountain peak?
a)Hungary
b)Czech Republic
c)Poland
d)Ukraine
3. What is approximately the total length of the border?
a)2200km
b)1650km
c)3491km
d)1009km
4. Which river originated in the Czech Republic but is also in Slovakia?
a)Morava
b)Váh
c)Orava
d)Hron
5. On which cardinal direction of the Slovakia is Tvrdošín?
a)North
b)South
c)West
d)East
Propagovanie Slovenskej kultúry, Oravy a Tvrdošína v zahraničí
Naši žiaci dostali úlohu viesť seminár v anglickom jazyku pre zahraničných študentov a učiteľov v Malage, Valencii a Ericeire na tému Slovensko, Orava, Tvrdošín, naša škola, tradície, oslavy.. Okrem toho informovali hosťujúcich študentov v Španielsku a Portugalsku o našom systéme vzdelávania a viedli diskusie o rozdieloch.
PaedDr. Kormaňáková Dagmar
Tu sú ich práce:
Vianoce
Veľká noc
Juraj Jánošík
Tvrdošín
Tradície
IKT vo vzdelávaní 21.storočia
Informačné a komunikačné technológie sú dôležitou súčasťou moderného vzdelávania. Tieto technológie savyužívajú na zlepšenie procesu učenia a poskytujú mnoho výhod pre žiakov, učiteľov a školy. Je dôležité, aby sa IKT využívali vo vzdelávaní zodpovedne a efektívne, aby sa zabezpečilo, že študenti majú prístup k výhodám technológie a sú zároveň chránení pred jej nebezpečenstvami. Na kurze , ktorý som absolvovala v ITC - vzdelávacej inštitúcii v Prahe, som sa naučila využívať otvorené vzdelávacie zdroje o nových trendoch využívania IKT nástrojov. Získala som zručnosti v používaní online aplikácií, jednoduchého kódovania, pri vytváraní zaujímavých efektívnych prezentácií, pri tvorbe plagátov a obohatila som svoje IKT zručnosti o nové aplikácie, využiteľné na vyučovaní rôznych predmetov v škole. Prínosné boli pre mňa workshopy v skupinách učiteľov rôznych krajín, kde sme sa navzájom inšpirovali v používaní IKT nástrojov v ich pedagogickej praxi.
Som veľmi rada, že som mala možnosť absolvovať tento kurz, ktorý obohatil moje digitálne kompetencie , ale aj komunikačné zručnosti v cudzom jazyku, ktoré budem môcť využívať v mojej ďalšej pedagogickej praxi.
Mgr. Ivana Šoltésová
Poďme digitálne inovovať vyučovanie
Práca učiteľa v novom ponímaní sveta naberá širší pohľad na výchovno-vzdelávací proces. Ak chceme pripravovať a viesť žiakov novým smerom, nesmieme zanedbávať potrebu globalizácie. Nový človek musí byť uzrozumený a pripravený prekonávať rôzne prekážky. Jeho svet je potrebné otvoriť širokospektrálne pre pohľad širokých rozmerov. Školenie, ktoré som absolvovala v International training centre v Prahe, mi ponúklo náhľad, aké je dôležité včleňovať každého človeka do spolupráce a vzájomných vzťahov, prihliadať na jeho schopnosti a možnosti osobného a spoločného rozvoja. Osobne ma veľmi obohatila častá práca v skupinách, vďaka čomu som mohla vystupovať zo svojej komfortnej zóny poznania a vstupovať do učiacej sa zóny, vynechávať však zónu paniky a strachu. Takto vnímaná osobnosť môže veľmi spoľahlivo dosahovať stanovené ciele a požadované výsledky. Do procesu výchovy a vzdelávania tak môžu stupovať žiaci a vytvárať vzájomnú inklúziu, ktorá je dnes veľmi žiadaná. Verím, že podobne zamerané školenia budem môcť ešte absolvovať, lebo učiteľ musí prekonať svoju komfortnú zónu, aby dokázal pochopiť a včleňovať žiakov práve do učiacej sa zóny, zanechávajúc za sebou zónu paniky a strachu.
Informačné a komunikačné technológie vo vyučovacom procese
Jobshadowing bol vytvorený pre učiteľov a ostatných zamestnancov školy, ktorí majú záujem využívať IKT vo vyučovaní.
Cieľom môjho jobshadowingu vo Valenci v meste Carlet bolo odpozorovať respektíve sa naučiť konkrétne príklady a nápady, ako používať informačné a komunikačné technológie a rôzne aplikácie v škole vo vyučovacom procese.
Konkrétne sme videli používanie IKT a prepájanie v oblastiach histórie, telesnej výchovy, informatiky a na hodinách divadelného umenia.
Svoje nadobudnuté poznatky sme využili v rámci telesnej výchovy, kde za pomoci tabletov, sme dokázali merať skok do diaľky a pri športovej hre volejbal, sme využívali aplikáciu scoreboard na počítanie jednotlivých bodov.
Inšpirácia a spolupráca v projektoch
Konferencia SchooLink- Praha 18. - 19.09. 2025
Dom zahraničnej spolupráce v Čechách organizoval konferenciu SchooLink s podtitulom Inšpirácia a spolupráca v projektoch v Prahe, zameranú na rozvoj kapacít organizácií zapojených do programu Erasmus plus a na podporu kvality realizovaných projektov. Na konferenciu bola pozvaná PaedDr. Kormaňáková Dagmar ako koordinátorka E+ na našej škole. Diskutovalo sa o digitalizácii, využívaní technológií, predstavovali sa české projekty ako príklad dobrej praxe a predstavovala sa možnosť medzinárodnej spolupráce cez eTwinning. Schoolink nám predstavilo konkrétne príklady úspešnej realizácie z riadiaceho pohľadu, inovatívne projektové výstupy. Pani Ivana Böhmová, obsahová manažérka pre AI oblasť v Národnom pedagogickom inštitúte v ČR priblížila praktické využitie AI vo vzdelávaní. Počas workshopov Inspirace pro vaši školu a Erasmus plus v digitální éře sme sa inšpirovali praktickými medzinárodnými projektami pestovania kávy, tvorby učebníc pre autistické deti, naučili sme sa lepšie plánovať projekty za pomoci rôznych aplikácií, platforiem.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára