Textilný odpad pri údržbe odevov, v ľudových
tradíciách a tvorbe odevných doplnkov
Mesiac jún bol
opäť plný nápadov v oblasti spracovania odpadového textilného materiálu.
Počas kurzu nám lektorka ukázala rôzne spôsoby šitia, vyšívania
a háčkovania. Zhotovili sme jednoduché odevné doplnky a praktické predmety – vrecko na mobil, desiatu,
gumičku do vlasov, dekoračný vankúšik, originálne vence. Vyrábali sme bábky zo
šúpolia, ktoré boli ozdobené vyšitou zásterkou, šatkou či vlniakom.
Zlepšili
sme si zručnosti v oprave dier na tričkách a nohaviciach, pričom sme aplikovali
jednoduché záplaty zdobené výšivkami. Tieto aktivity nám demonštrovali, že
staré a použité veci môžu získať nový život namiesto toho, aby skončili na skládke.
Tkané prívesky
Štvrtáci pokračujú vo využívaní odpadového textilného materiálu. V rámci Pracovného vyučovanie sa učili tkať na kartón. Ich niekoľko hodinová práca priniesla svoje ovocie. Žiaci vytvorili krásne doplnky z odpadového textilného materiálu, vlny a korálok, ktoré im priniesli radosť. Zdokonalili sa nielen v tvorivosti, kombinácii farieb a materiálov, ale i v trpezlivosti a jemnej motorike.
tkanie
tkanie
tkanie
Vtáčiky v zime
Medzipredmetové vzťahy štvrtáci využili aj pri téme : Vtáčiky v zime. Využitím odpadového materiálu: vlny, odpadového textilu, použitého kartónu, bublinkovej fólie a prírodného materiálu žiaci dokázaliurobiť jedinečnú prácu. Ich kombináciou vytvorili obraz života týchto operencov pre nich v náročnom ročnom období.
Slnečná sústava
V októbri a novembri sa štvrtáci na hodinách Vlastivedy zoznamovali so Slnečnou sústavou, planétami, a inými prirodzenými aj umelými družicami vo vesmíre. Aby si učivo lepšie utvrdili a zapamätali si tajomstvá vesmíru, vytvorili si edukatívnu pomôcku. S využitím separovaných materiálov – kartón, polystyrén, drôt, kúsky látky, vlny, krepový papier a gumičky vyrobili makety planét a mesiaca. Hotový produkt sme situovali na chodbovej nástenke, kde je k dispozícii žiakom ako vzdelávací materiál.
Práca žiakov so separovaným odpadom
Po návrate z odborného kurzu zameraného na separáciu odpadu a jeho následné využitie, škola zakúpila regály a prehľadné úložné boxy. V nich budeme zbierať a skladovať separovaný odpadový materiál – papier, plasty, textil, ktoré žiaci budú priebežne dopĺňať. Tento materiál môže byť využitý na vyučovacích hodinách, v ŠKD, krúžkovej činnosti, či tvorivých dielňach. Vhodnou motiváciou a príkladom využitia recyklácie odpadových materiálov bola aj výstava výrobkov a prác.
Žiaci 4.B na vyučovacích hodinách vytvorili kombináciou vlny a odpadového kartónu z vajíčok jesenný kvietok, ktorý na pozadí doplnili vystrihnutým a navinutým pásom papiera z letáku. Tento obrázok vkusne doplnili motívom slimákov a iných drobných živočíchov, o ktorých sa učili na Prírodovede.
Veľmi vkusný doplnok k odevu vyrobili žiaci z 3.B. Technikou tkania na kartón si cibrili nielen trpezlivosť, ale aj estetické cítenie prejavujúce sa kombináciou farieb.
Job shadowing Kopřivnice
V dňoch od 5. do 7. júna 2023 som sa zúčastnil v rámci akreditácie aktivity Job shadowing v ZŠ Kopřivnice .
Hlavné úlohy aktivity boli:Aktívna účasť na tieňovaní v prijímajúcej organizácii a zdieľanie skúseností v oblasti riadenia a školského manažmentu, zdieľať a porovnávať používané metódy výuky humanitných predmetov s dôrazom na environmentálnu výchovu, napr. v predmete dejepisu, zdieľať skúsenosti z medzinárodných projektov, hlavne Erasmus+ s používaním IKT nástrojov.V jednotlivých úlohách som vykonával nasledovné aktivity.1.Aktívna účasť na tieňovaní. Sledovanie procesu výuky so zameraním na výuku humanitných predmetov aj u žiakov so ŠVVP .Zdieľanie skúseností v oblasti riadenia a školského manažmentu. Zdieľanie skúseností z oblasti medzinárodných projektov-eTwinning a Erasmus+.Upevnenie medzi kultúrneho povedomia o živote a práci v zemi prijímajúcej organizácie.2.Upevnenie profesijných kompetencií vo výuke humanitných predmetov, hlavne dejepisu. Zvýšenie informovanosti o výuke humanitných predmetov v prijímajúcej organizácii a ich prístup k environmentálnej výchove.. Analyzovať výuku, inovatívne metódy a formy vzdelávania humanitných predmetov v domovskej aj prijímajúcej organizácii.3.Zlepšenie kompetencií v českom jazyku, hlavne v posluchu a čítaní, zlepšenie slovnej zásoby.4.Schopnosť používať nástroje Googlu a iných nástrojov k vytváraniu prezentácií, materiálov do výuky. Schopnosť prezentovať výsledky tieňovania.5.Pozorovať riadiace činnosti pedagogických zamestnancov. Získanie ďalších zručností pri riešení personálnych kompetencií riadenia školy. Environmentálne aktivity školy.6.Sledovanie komunikácie vedenia školy s pedagogickými aj nepedagogickými zamestnancami školy.7.Riešenie konfliktných situácií. Inklúzia v triednom kolektíve. Komunikácia s rodičmi, spolupracujúcimi organizáciami, sponzormi.Všetky aktivity som vykonával v spolupráci s tzv. mentorom hosťujúcej organizácie. Spoločne s vedením školy som sa oboznámil s personálnymi otázkami školy. Manažment školy mi predstavil aj ich spoluprácu v rámci projektu Erasmus+. Okrem vyššie spomenutých aktivít som sa oboznámil aj s okolím hosťujúcej školy, reáliami, s ktorými sa stretávajú zamestnanci aj žiaci v danom prostredí. Hosťovanie mi prinieslo nové skúsenosti a poznatky, ktoré chcem implementovať aj našej škole.
Mgr. Dušan Šoltés Človek pretvára prírodu (okolie Kopřivnice)
Spracovanie odpadových materiálov
Téma spracovania odpadových materiálov rezonuje v spoločnosti už veľmi dlho. V minulosti ľudia vedeli využiť každý materiál, čo je v dnešnej dobe aktuálnou témou. Aj žiaci a učitelia našej školy už roky separujú odpad a preto sme sa v roku 2015 prihlásili do projektu Erasmus +. Jeho cieľom bolo prepojenie teórie s praktickými zručnosťami žiakov. Veľkú časť aktivít tvorila práca s triedeným odpadovým materiálom. Výsledky nášho vzdelávania sme zúročili na vyučovaní ako aj na tvorivých dielňach v trojgeneračnej zostave – žiaci, rodičia, starí rodičia. Neoceniteľnou skúsenosťou boli aj rady a praktické ukážky starých mám.
Textilný odpad pri údržbe odevov, v ľudových
tradíciách a tvorbe odevných doplnkov
Mesiac jún bol
opäť plný nápadov v oblasti spracovania odpadového textilného materiálu.
Počas kurzu nám lektorka ukázala rôzne spôsoby šitia, vyšívania
a háčkovania. Zhotovili sme jednoduché odevné doplnky a praktické predmety – vrecko na mobil, desiatu,
gumičku do vlasov, dekoračný vankúšik, originálne vence. Vyrábali sme bábky zo
šúpolia, ktoré boli ozdobené vyšitou zásterkou, šatkou či vlniakom.
Zlepšili
sme si zručnosti v oprave dier na tričkách a nohaviciach, pričom sme aplikovali
jednoduché záplaty zdobené výšivkami. Tieto aktivity nám demonštrovali, že
staré a použité veci môžu získať nový život namiesto toho, aby skončili na skládke.
tkanie |
tkanie |
tkanie |
Práca žiakov so separovaným odpadom
Po návrate z odborného kurzu zameraného na separáciu odpadu a jeho následné využitie, škola zakúpila regály a prehľadné úložné boxy. V nich budeme zbierať a skladovať separovaný odpadový materiál – papier, plasty, textil, ktoré žiaci budú priebežne dopĺňať. Tento materiál môže byť využitý na vyučovacích hodinách, v ŠKD, krúžkovej činnosti, či tvorivých dielňach. Vhodnou motiváciou a príkladom využitia recyklácie odpadových materiálov bola aj výstava výrobkov a prác.
Recyklácia hliníkových obalov ...
Recyklácia plastov a papiera...
Absolvovali sme spoločné WORKSHOPY zamerané na recyklovanie rôznych materiálov, hlavne plastov. Tímy z jednotlivých krajín prezentovali ako sa nakladá v ich krajine s plastovým odpadom, ako sa recykluje, prípadne zálohuje. V mnohom to boli pre nás zaujímavé zistenia. Aj my sme sa prezentovali ako sa zapájame do recyklácie:
Spoločne sme vyrábali stoličku a stôl z použitých plastových fliaš a tak sme dali plastovému odpadu druhú šancu:
Navštívili sme dielničku na recykláciu papiera, videli sme celý technologický postup recyklácie a výroby krásnych grafík, ktoré tlačia na tento papier:
Pravda alebo lož...
Každý deň prichádzame do kontaktu s množstvom informácií. Drvivej väčšine veríme bez toho, aby sme si ich overili. Mnohé informácie berieme ako zaručený fakt, hoci sú v skutočnosti mýtus, prípadne nepravda. Projektom "Pravda alebo lož" chceme u žiakov rozvíjať kritické myslenie, aby sa snažili skutočne rozlíšiť pravdu od lži. Kriticky mysliaci človek nie je naivným a pasívnym príjemcom informácií. Na základe zaujatia vlastného stanoviska si vytvorí o svete obraz sám, nepreberá ho od druhých. Než spraví konečné rozhodnutie, zváži všetky možné alternatívy. Kritické myslenie sme rozvíjali v oblasti STEM predmetov.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára