štvrtok 25. septembra 2025

 Moderné technológie vo výuke


Práca učiteľa v novom ponímaní sveta naberá širší pohľad na výchovno-vzdelávací proces. Ak chceme pripravovať a viesť žiakov novým smerom, nesmieme zanedbávať potrebu globalizácie. Nový človek musí byť uzrozumený a pripravený prekonávať rôzne prekážky. Jeho svet je potrebné otvoriť širokospektrálne pre pohľad širokých rozmerov. Školenie, ktoré som absolvovala v International training centre v Prahe, mi ponúklo náhľad, aké je dôležité včleňovať každého človeka do spolupráce a vzájomných vzťahov, prihliadať na jeho schopnosti a možnosti osobného a spoločného rozvoja. Osobne ma veľmi obohatila častá práca v skupinách, vďaka čomu som mohla vystupovať zo svojej komfortnej zóny poznania a vstupovať do učiacej sa zóny, vynechávať však zónu paniky a strachu. Takto vnímaná osobnosť môže veľmi spoľahlivo dosahovať stanovené ciele a požadované výsledky. Do procesu výchovy a vzdelávania tak môžu stupovať žiaci a vytvárať vzájomnú inklúziu, ktorá je dnes veľmi žiadaná. Verím, že podobne zamerané školenia budem môcť ešte absolvovať, lebo učiteľ musí prekonať svoju komfortnú zónu, aby dokázal pochopiť a včleňovať žiakov práve do učiacej sa zóny, zanechávajúc za sebou zónu paniky a strachu.









                                                                                                                            Angelika Strnádelová




Krátkodobá žiacka aktivita - Španielsko, Valencia

          • V dňoch 20.05.2024 až 24.05.2024 sa žiaci: Dávid Dibdiak, Róbert Gama, Sebastián Greňa, Dário Kurňavka, s pani učiteľkami: PaedDr. Dagmar Kormaňákovou a PaedDr. Angelikou Strnádelovou, zúčastnili krátkej mobility v Španielsku - časť Valencia. Naši mladí študenti predstavili školský systém na Slovensku a v našej škole a zároveň spoznali školský systém v Španieslku - COLEGIO LA PURISIMA FRANCISCANAS. Škola, ktorá nás hostila, bola podobne ako naša - cirkevná. Hneď v úvode sme navštívili kaplnku, v ktorej sme poďakovali za šťastný vstup na španielsku pôdu. Chlapci hodnotia návštevu takto: Veľmi sa nám páčila ich škola a ich kultúra. Škola bola prekvapivá, keďže tam mali obrovskú kaplnku a kino. Majú iný systém výučby, keďže si môžu vyberať voliteľné predmety, napr. programovanie robotov. Na programovaní pracujú aj dva mesiace, potom následne programy prezentujú. Do vyučovania nastupujú v troch rokoch.

            • Taktiež sa nám páčilo more a piesočnatá pláž. Veľmi sa nám páčilo Oceánium a chutilo nám národné jedlo, zažili sme aj krásny výhľad z katedrály.

              Cesta domov bola trošku komplikovanejšia, nakoľko sme na noc ostali v Amsterdame, ale v piatok sme sa všetci vrátili zdraví domov. 

              PaedDr. Strnádelová Angelika

             








          • (NE)PRIATEĽSTVO  NA INTERNETE 

            Na triednických hodinách v piatom ročníku sme si zobrali na mušku internet. Trochu sme sa porozprávali, trochu zahrali a niečo aj vytvorili.  

            Diskusia o bezpečnosti online: porozprávali sme sa s deťmi o tom, ako bezpečne používať sociálne siete.  Zahrnuli sme témy ako ochrana osobných údajov, zásady prístojnej komunikácie a riziká online interakcií. 

            Diskusiu sme začali odpoveďami na otázky, v ktorých sa deti podelili o svoje skúsenosti a obavy:

            1. Ako sa cítiš, keď používaš sociálne siete?
            2. Môžeš mi povedať o tom, s kým komunikuješ na sociálnych sieťach?
            3. Máš pocit, že si už niekedy prišiel do situácie, ktorá ti robila nepríjemnosti alebo ti ubližovala online? 
            4. Posiela ti niekto nevhodné správy alebo obrázky? 
            5. Máš skúsenosti s tým, že sa ti niekto vyhrážal? 
            6. Čo by si urobil, ak by sa ti niečo také stalo? 
            7. Cítiš sa v bezpečí keď komunikuješ s niekým online?
            8. Vieš mi povedať o všetkých profiloch, ktoré sleduješ alebo ktoré teba sledujú? 
            9. Máš vytvorené bezpečnostné nastavenia na ochranu svojho účtu a osobných informácií? 
            10. Myslíš si, že by si niekomu blízkemu povedal, ak by sa ti niečo nepríjemné stalo na sociálnych sieťach? 

            Spoločne sme diskutovali o pocitoch, rôznorodosti názorov na situácie a snažili sme sa spoločne vytvoriť desatoro "dobrého správania na internete", kde sme popísali pozitívne a negatívne indikátory.


                                        

            Kreatívny projekt: 

            Nechali sme deti vytvoriť vlastné "sociálne siete" vo forme plátna, kde si môžu
            vymyslieť vlastné platformy, pravidlá a príspevky. Týmto spôsobom si môžu lepšie uvedomiť,
            ako fungujú sociálne siete. 



                




            Prípady zneužívania detí na sociálnych sieťach sú rôznorodé a nie vždy sú verejne známe.  Môžu nastať na rôznych platformách sociálnych sietí a v rôznych častiach sveta. Niektoré z týchto miest, kde sa môžu vyskytnúť prípady zneužívania detí na sociálnych sieťach, zahŕňajú:



            - Populárne sociálne siete - Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Snapchat, kde deti uverejňujú svoje fotky, lokalitu a iné.
            - Online hry a fóra - Deti môžu byť zneužívané aj na online hrách a fórach, kde môžu prichádzať do kontaktu s neznámymi používateľmi. 
            - Chatovacie aplikácie - umožňujú komunikáciu v reálnom čase, čo môže byť miestom zneužívania detí zo strany dospelých.
            - Neoverené webové stránky.








            V našej otvorenej diskusii o bezpečnosti online sme sa navzájom podelili o svoje skúsenosti a obavy. Dôležité bolo, aby deti boli schopné hovoriť o tom čo zažívajú na sociálnych sieťach a vedeli, že majú podporu ak sa cítia byť ohrozené alebo zneužité.


                                                  PaedDr. Alena Lenčuchová




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára